Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
alcohol en lichaam

02/10/2001
Vooral bier is gunstig voor het hart

Matige alcoholconsumptie vermindert het risico op chronische hartkwalen.
Duits epidemiologisch onderzoek toont aan dat het protectieve effect het grootst is wanneer men hoofdzakelijk of exclusief bier drinkt. Het gunstige effect van wijn is volgens dit onderzoek beduidend kleiner dan het gunstige effect van bier. Bij mensen die zowel bier als wijn drinken, constateert men eveneens een duidelijke reductie in het voorkomen van hartaandoeningen in vergelijking met geheelonthouders. Het effect van sterke drank op het hart werd niet onderzocht.

In de Duitse studie werden 312 patiënten opgenomen met een klinisch stabiele, angiografisch aangetoonde, coronaire hartziekte, naast een controlegroep van 479 gezonde vrijwilligers. Na controle van mogelijke beïnvloedende factoren, waaronder leeftijd, geslacht, educatie, burgerlijke staat, rookgedrag, lichaamsgewicht en diabetes, bleken bierdrinkers hun risico op een chronische hartziekte met de helft te verminderen in vergelijking met geheelonthouders. Bij wijndrinkers verminderde dit risico slechts met vijf procent in vergelijking met geheelonthouders. Alle drinkers in het onderzoek gebruikten alcohol met mate. Het gebruik van sterke drank werd niet onderzocht.
Over het bijzonder gunstige effect van bier in vergelijking met wijn, zijn de meningen nog verdeeld. Andere onderzoeksgroepen vonden namelijk een vergelijkbaar effect van bier en wijn op het ontstaan van hartziekten, of een groter effect bij wijn- dan bij bierdrinkers. Waarom verschillende studies tot verschillende resultaten komen, is niet duidelijk. Waarschijnlijk beïnvloeden andere levensstijlfactoren de voorkeur voor bier of wijn en hebben deze factoren eveneens een invloed op het risico op hartziekten. Zo is het niet uitgesloten dat bierdrinkers er andere voedingsgewoonten op na houden dan wijndrinkers en dat die voedingsgewoonten op zich het risico op hartkwalen beïnvloeden.


Bron: Brenner H. et al; Coronary Heart Disease risk reduction in a predominantly beer-drinking population. Epidemiology 2001;jul.14(4):390-5.

  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |