Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
alcohol en lichaam

27/03/2007
BIER VERLAAGT CHOLESTEROL

Enkele biertjes hebben dezelfde cholesterolverlagende eigenschappen als wijn. Tot deze conclusie kwamen onderzoekers van de University of Western Ontario (Canada).

Dertig minuten nadat de proefpersonen een biertje gedronken hadden, lieten zij een vermindering van LDL, de ‘slecht cholesterol’ optekenen. De onderzoekers vermoeden dat de gerst, nodig om bier te brouwen, een gunstig effect heeft op de LDL waarden in het bloed, omwille van de polyphenolen die het bevat, en die anti-oxiderend werken.

Opgepast echter, want na drie consumpties verdwijnt het gunstig effect van bier op de cholesterol, en kan het zelfs de oxidatie van LDL cholesterol versnellen.


Bron: “Nonlinearity in Biology, Toxicology and Medicine”, december 2005.

  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |